حسین زراعتی

جدیدترین الگوریتم‌های اینستاگرام برای ورود به اکسپلور

جدیدترین الگوریتم‌های اینستاگرام برای ورود به اکسپلور

مقدمه

تا به حال چند بار پیش آمده است که غرق در صفحه اکسپلور (Explore) اینستاگرامتان بشوید، ویدئو و عکس‌ها را یکی یکی نگاه کنید، تمام چیزهایی که دوست دارید و باب میلتان است را یکجا پیدا کنید و در آخر متوجه گذر زمان نشوید؟

راستش را بخواهید من عاشق سینما هستم و هربار که پایم به اکسپلور صفحه اینستاگرامم می‌رسد، غرق در پست‌های سینمایی بسیاری می‌شوم، نکته جالب اینجاست که این فضای رویایی که اینستاگرام برای من رقم زده است انگار هیچ نقطه پایانی ندارد و هر چه بیشتر پست‌های اکسپلور را بررسی می‌کنم، عکس و فیلم‌های سینمایی بیشتری بالا می‌آید!

همین ویژگی موجب شده هربار که پنجره اینستاگرامم را باز می‌کنم، بجای گشت و گذار در بخش خانه (Home)، به اکسپلور بروم؛ الحق که در آنجا بیشتر هم خوش می‌گذرد!

حتما شما هم چنین تجربیات مشابه‌ای را داشته‌اید و جدای ماجرای پر کردن اوقات فراغتتان، تا به اکنون چیزهای زیادی را درباری جادوی ویژه اینستاگرام برای مارکتینگ کسب و کارتان یعنی همان آیکون اکسپلور، نیز شنیده‌اید.

این‌ها را گفتم تا به اینجا برسم، اگر هدف شما از فعالیت در اینستاگرام صرفا به منظور گشت و گذار و خوشگذارنی نیست و این پلتفرم جادویی را برای رونق دادن به کسب و کارتان نصب کرده‌اید، حتما می‌دانیدکه برای افزایش سود و درآمد، باید بتوانید پست‌ها و محتواهای خود را به همین بخش عزیز، یعنی اکسپلور کاربران (آیکون ذره‌بین) برسانید. در این صورت بازدیدکنندگان پیج شما به مراتب بیشتر می‌شود و به روند جذب مخاطب و مشتریان جدید بهبود می‌بخشد.

دانستن اینکه چگونه می‌شود به صفحه جستجوی کاربران راه پیدا کرد، اینستاگرام چه راهکار و روش‌هایی برای بیشتر دیدن شدن وضع کرده است یا اینکه اصلا اینستاگرام برای ارزیابی پست شما از چه الگوریتمی پیروی می‌کند همه و همه برای ورود به بخش اکسپلور ضروری است.

از این رو ما در این مقاله سعی کردیم شما را با زیر و بم اکسپلور و فید اینستاگرام آشنا کنیم، آپدیت‌ها و الگوریتم‌های جدیدی که هر ساله به اینستاگرام اضافه می‌شوند را بررسی کنیم و در نهایت به شما کمک کنیم تا با به کارگیری الگوریتم‌های جدید اینستاگرام وارد صفحه اکسپلور کاربرانتان شوید.

 

افزایش سود اینستاگرام

اکسپلور اینستاگرام چیست؟

 

کسی که اکانت اینستاگرام دارد و از آن استفاده می‌کند، حتما از اکسپلور صفحه‌اش نیز استفاده کرده است. اگر کسی از آن سر در نیاوره باشد دست کم یکبار از سر کنجکاوی تکرار می‌کنم، از سر کنجکاوی! روی آیکون کوچک ذره‌بین پایین صفحه‌اش زده است تا بیشتر با اینستاگرام آشنا شود.

اکسپلور اینستاگرام دقیقا همین است! دنیایی مجازی برای روحیه کنجکاوانه و ماجراجویانه ما انسان‌ها!

مثال محتواهای سینمایی که کمی پیش‌تر زدم را به خاطر بیاورید. اینستاگرام پست‌ها و محتواهایی که بر اساس علایق هر شخص هست را در صفحه اکسپلور برایش به نمایش می‌گذارد. حتما می‌پرسید علایق ما را از کجا می‌داند؟

خیر دوست عزیز! اینستاگرام علم غیب ندارد، تنها الگوریتم‌هایی دارد که با توجه به فعالیت‌های شما نظیر لایک، کامنت و ذخیره پست‌ها علاقه شما را شناسایی می‌کند و آنوقت است که می‌گردد عکس‌ها، IGTVها و استوری‌هایی که مطمئن است شما عاشقش می‌شوید را نشانتان می‌دهد، به قولی برایتان سنگ تمام می‌گذارد!

در واقع اکسپلور هر شخص با توجه به علایقش منحصر به فرد و صد البته متفاوت با اکسپلور شخص دیگری است!

فراموش نکنید که اولین شرط برای جذب دنبال کنندگان بیشتر ، ورود به اکسپلور است و شرط سود و درآمد بیشتر، داشتن دنبال کنندگان و مخاطبان بیشتر است؛ اما همه چیز با رفتن به اکسپلور درست نمی‌شود. شما اگر فوت کوزه‌گری را بلد نباشید با رفتن به اکسپلور نه تنها سودی دریافت نمی‌کنید، بلکه ممکن است بسیار ضرر هم کنید!

می‌پرسید فوت کوزه‌ گری چیست؟

آشنایی و شناخت الگوریتم‌های اینستاگرام، هم قدم بودن با آنها، طراحی استراتژی مارکتینگتان با توجه به آن همه و همه فوت کوزه گری بازاریابی اینستاگرامی شماست.

هرساله اینستاگرام آپدیت و الگوریتم‌های جدیدی را به منظور سهولت کار با این پلتفرم و صد البته افزایش جذابیتش اضافه می‌کند. اینکه شما نیز استراتژی برنامه‌هایتان را طبق الگوریتم‌های اینستاگرام آپدیت کنید نکته بسیار مهم و حیاتی برای نگهداری کسب و کارتان است.

امسال هم مثل سال‌های گذشته، این پلتفرم الگوریتم‌های جدیدی را معرفی کرده است که اگر اجازه بدهید بعد از چگونگی کار کردن الگوریتم‌های اینستاگرام و چگونگی کمک آن‌ها برای دیده شدن محتواهای منتشر شده در صفحه اکسپلور و فید را بررسی کنیم و سپس حسابی به الگوریتم‌های جدید سال ۲۰۲۲ می‌پردازیم.

 

Instagram

الگوریتم اینستاگرام چگونه کار می‌کند؟

بیاید بار دیگر وارد اینستاگرام شویم، اولین صفحه‌ای که به محض ورود به این پلتفرم برای ما باز می‌شود، صفحه خانه یا فید پست (Feed post) است. همان صفحه‌ای که پست‌ها و استوری‌های دنبال کنندگانمان را برای ما به نمایش می‌گذارد. آیکونی در کنار آیکون خانه با شکل ذره بین وجود دارد که همان صفحه اکسپلور است.

نکته‌ای که در اینجا باید متذکر شد این است که

زمانی پست شما وارد اکسپلور می‌شود که اول مرحله عبور از فید را به خوبی گذرانده باشد!

می‌گویید یعنی چه؟

یکی از جدید‌ترین الگوریتم‌های اینستاگرام که می‌شود گفت نسبتا بازدید از پست‌ها را دشوار کرده‌ است همین مرحله فید است.

زمانی که شما پستی را منتشر می‌کنید تنها به درصد کمی از دنبال کنندگانتان نشان داده می‌شود. در صورتی که حمایت و تعامل (لایک، اشتراک گذاری، کامنت و ذخیره) این درصد از کاربران زیاد و مناسب باشد این محتوای شما برای دیگران هم به نمایش گذاشته می‌شود. غیر از این پست شما نه تنها در صفحه اکسپلور بلکه در صفحه فید هم شکست می‌خورد.

پس فراموش نکنید، اول فید و بعد اکسپلور! حال سوالی که اینجا پیش می‌آید این است چگونه در صفحه فید کاربران حضور پیدا کنیم؟

 

چگونه در صفحه فید اینستاگرام دیده شویم؟

 

مسلما برای برآورد کردن این خواسته لازم است روی استراتژی محتواهایتان کار و سرمایه‌ گذاری کنید، در ادامه به سه تکنیک جادویی برای حضور در صفحه خانه کاربرانتان اشاره می‌کنیم.

جذابیت محتواهای پیجتان را بالا ببرید.

زمان انتشار پستتان را مشخص کنید.

تعاملی دو طرفه با کاربرانتان برقرار کنید.

۱) جذابیت محتوا

یکی از الگوریتم‌هایی که اینستاگرام دارا هست این است که به میزان علاقه کاربران نسبت به پست‌های شما توجه می‌کند. در واقع اینستاگرام وقتی ببیند که پست و محتوایی به علاقه کاربران نزدیک‌تر است را در صفحه فید به نمایش می‌گذارد. پس داشتن استراتژی و ایده مناسب برای تولید محتوا در این زمینه به شما و برندتان بسیار کمک می‌کند.

 

۲) تقویم محتوا داشته باشید

اینکه چه زمانی پستتان را منتشر کنید تا بیشتر مورد توجه کاربران قرار بگیرد همیشه از نظر اینستاگرام دارای اهمیت بسیار زیادی است. سعی کنید با نظرسنجی‌های مختلف سر در بیاورید که کاربران شما معمولا در چه بازه زمانی آنلاین و فعال هستند، یا با بررسی آمارهای پست‌هایتان مشخص کنید که هفته‌ای چند پست منتشر کنید که از حمایت کافی برخوردار باشد. در کل مانند الگوریتم اینستاگرام شما. هم زمان انتشار پست‌هایتان را با اهمیت بدانید.

 

۳) از مشتریان بخواهید فعال باشند

تا زمانی که در میان مشتریان و پست‌های شما تعاملی ایجاد نشود، پست‌های شما در قعر صفحه فید می‌مانند و آرزوی رفتن به اکسپلور را با خود به گور می‌برند.

با نظرسنجی، مسابقات و استوری‌های خود از کاربرانتان تقاضای فعالیت کنید و آن‌ها را تشویق کنید تا با لایک، کامنت، سیو و… شما را به بالای صفحه فید برسانند.

تمام این‌هایی که تا به اینجا گفتیم کلیتی درباره استراتژی محتواهایی بود که در صفحه فید پیروز میدان می‌شوند. در این صورت باید خودشان را برای مبارزه با غول آخر یعنی اکسپلور نیز آماده کنند. در ادامه برای ورود و ماندن در اکسپلور به چند استراتژی همیشگی که الگوریتم‌های اینستاگرام تاییدشان کرده‌اند اشاره می‌کنیم.

چگونه در اکسپلور اینستاگرام دیده شویم؟

رسیدن به اکسپلور اینستاگرام کاری سخت اما شدنی است! برای ورود به این بخش ویژه اینستاگرام تنها کافیست چند نکته را که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند را به صورت دائم رعایت کنید و هوشمندانه عمل کنید.

۱) رقبایتان را زیر نظر داشته باشید

اگر هنوز پیج کاریتان را راه اندازی نکرده‌اید یا اصلا اگر اکنون یک پیج برای کسب و کارتان دارید در اولین قدم لازم است پیج‌ها و کسب و کارهایی که زمینه فعالیتشان مشابه با برند شما هستند را دنبال کنید، پست‌های آن‌ها را لایک و ذخیره کنید. در این صورت با توجه به الگوریتم “شناخت علایق” توسط اینستاگرام پست‌های مرتبطی که موفق شدند وارد اکسپلور شوند به راحتی وارد اکسپلور صفحه شما نیز می‌شوند. با این اتفاق شما می‌توانید برندهای موفق مشابه بیزنس خودتان را بررسی کنید و از نکات مثبتشان در جهت بهبود استراتژی‌تان کمک بگیرید.

۲) مخاطبان خود را بشناسید

حتما با ابزار اینسایت (Insight) به خوبی آشنا هستید. اینستاگرام با طراحی و ارائه این قسمت به شما اجازه می‌دهد تا مشتریان خود را بهتر بشناسید و استراتژی تولید محتوایتان را با توجه به سلیقه مخاطبان پیجتان پیاده کنید.

 

به طور کلی شما با بررسی این قسمت از اینستاگرام پی می‌برید که:

دنبال کنندگان شما ساکن کدام شهر و استان هستند.

در چه بازه زمانی آنلاین می‌شوند.

تعداد دنبال کنندگان مردان و زنان شما را مشخص می‌کند.

در چه رده سنی قرار دارند.

میزان تعامل آن‌ها نسبت به استوری‌ها و پست‌ها چگونه است.

۳) از لوکیشن، هشتگ و تگ گذاری غافل نشوید.

این سه مورد از آن دسته مواردی هستند که رعایت کردنشان بازخورد محتواهایتان را زیر و رو می‌کند!

استراتژی هشتگ گذاری زیاد را فراموش کنید، هر چه هشتگ‌هایتان هدفمند‌تر و مربوط‌تر باشد تعداد دیگر مهم نیست.

برخی از افراد جست و جویشان را از طریق لوکیشن و مکان خاصی که مدنظرشان است انجام می‌دهند، برای مثال اگر آنلاین‌ شاپی دارید که امکان خرید حضوری هم وجود دارد پس حتما لوکیشن محل کارتان را درج کنید.

اگر در پستی که منتشر می‌کنید به برند یا موضوعی خاص اشاره کرده‌اید، حتما صفحه برند یا پیج‌های مرتبط را تگ کنید. این کار موجب می‌شود به مشتریان هدف خود به راحتی نزدیک شوید.

 

۴) IGTV و محتوای ویدئویی را امتحان کنید.

صفحه اکسپلورتان به خاطر بیاورید، حتما شما هم متوجه شده‌اید که ویدئوهای بلند و کوتاه بخش مخصوصی را در اکسپلور به خود اختصاص داده‌اند. پس استفاده کردن از این موضوع با ساخت ویدئوهای هدفمند و با برنامه اگر جذابیت داشته باشد، مخاطبانش را جذب می‌کند و با حمایت کاربران وارد اکسپلور می‌شود.

۵) با مخاطبان خود تعامل برقرار کنید.

یکی از اصلی‌ترین و اساسی‌ترین ترفند‌هایی که تمامی الگوریتم‌های اینستاگرام به ما گوشزدشان می‌کنند، تعامل با مشتری است. ما برای اینکه بتوانیم لایک، کامنت و در نهایت حمایت بیشتری را دریافت کنیم باید با کاربرانمان رفتار و تعاملی دو طرفه برقرار کنیم، از این رو نه تنها مخاطبان خود را ماندگار می‌کنیم بلکه دنبال کنندگان جدیدی را نیز جذب می‌کنیم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.